Gekleed of ongekleed model
Is model een bedenkelijk beroep?
Voor veel mensen is de discussie al snel klaar. Als je kunstmodel bent, dan poseer je ongekleed en dat is voor een groot deel van het mensdom heel bedenkelijk. Dat doen nette, fatsoenlijke mensen namelijk niet. Deze mensen met hun snelle en niet al te correcte vooroordelen vergeten wel een paar feitelijke dingen.Bijvoorbeeld dat er sprake is van gekleed of ongekleed model.
Laten we eens een paar punten bekijken, die vaak vergeten worden in in onze zoektocht naar gekleed en ongekleed model eens beginnen in de klassieke oudheid.
Veel modelwerk is gekleed. Misschien wel meer dan ongekleed. |
Bij de oude Grieken en Romeinen
In de Griekse en Romeinse tijd, die door veel kunstenaars in de loop der eeuwen als hét grote voorbeeld is genomen, was het vertonen van naakt op beelden en afbeeldingen de normaalste zaak van de wereld. Veel archeologische opgravingen in gebieden waar met name de Romeinen actief waren, hebben dat beeld alleen maar steeds meer bevestigd. Expliciete beelden waren gewoon onderdeel van het straatbeeld. Kortom, er was geen probleem voor Griekse en Romeinse kunstenaars om met ongeklede modellen te werken. De vraag gekleed of ongekleed model scheen hen niet echt te deren
Model in de vroege middeleeuwen
Daarna kwam er een tijd dat er gewoon minder aandacht voor kunst was. Maar in de vroege middeleeuwen, zo rond 1400, begon de aandacht voor kunst weer terug te komen. Opdrachtgever was in de die tijd vooral de kerk, die kunst zag als een mogelijkheid om het volk, dat niet kon lezen en schrijven, toch voor te kunnen lichten over de boodschap die de kerk uit wenste te dragen.
De boodschap stond in de middeleeuwen centraal
Een schilderij moest daarom dus een duidelijke boodschap hebben, die niet verkeerd op te vatten was. Dat ging in de ogen van de kerk het handigste, door zondigheid en naakt aan elkaar te koppelen. In de schilderijen, waar kunstenaars hun visie op het hiernamaals gaven, werd de hel altijd bevolkt door ongeklede personen. Dat was nu eenmaal het gebied waar de zondaren naar toe gingen. Naakt werd dus niet alleen getolereerd, het naakt had in feite zelfs een opvoedende functie, die door de kerk sterk werd gepropageerd. De vraag of het model gekleed of ongekleed werd weergegeven was afhankelijk van de mate van zondigheid van de gespeelde rol op het kunstwerk.
Model in de late middeleeuwen
Door het oprukkende protestantisme in de 16e en 17e eeuw, nam deze rol van de kerken later weer af. Maar inmiddels hadden veel kunstenaars de schoonheid van het menselijk lichaam ontdekt. En dit menselijk lichaam werd in meer verlichte gebieden een populair onderwerp. Hoewel men er in de gebieden met een zwaardere geloofsbelevenis nog niet veel van moest hebben. In deze tijd leek er een verschuiving plaats te vinden. Gekleed of ongekleed werd steeds minder een vraag. Het ging van ongekleed naar steeds meer gekleed.
Daarna waren er weinig duidelijke trends in de kunst
Van duidelijk herkenbare trends in de modelkunst was daarna niet veel sprake meer. Naakt in de kunst was er wel, maar er werd niet of nauwelijks de nadruk op gelegd. Hoewel het naakt in de kunst natuurlijk nooit echt weg geweest is. Pas rond 1960 werd naakt weer meer geaccepteerd en populair. De normen werden in de jaren zestig duidelijk losser. De beeldende kunst ging in die ontwikkeling mee.
Maar zoals zo vaak, was er hier ook sprake van een golfbeweging in de acceptatie. En vanaf ongeveer de eeuwwisseling is er sprake van een teruggang qua acceptatie van ongekleed poseren. Maar dit gold niet alleen bij poseren. Ook een mindere acceptatie van bijvoorbeeld topless zonnen op het strand, werd geleidelijk aan weer merkbaar. Er komen hier en daar wel duidelijke signalen, dat niet iedereen blij is met deze toenemende verpreutsing. In de kunst is de stemming wisselend.
Meer gekleed dan ongekleed
En dat vinden we dus ook terug in het modelwerk. Zoals in het begin gezegd, is voor veel mensen modelwerk synoniem aan ongekleed werken. Maar dit is slechts gedeeltelijk waar. Een model dat niet aan ongekleed poseren wil doen, zal minder werk hebben, dan een model dat zowel aan gekleed als ongekleed poseren doet. En dat zijn ook wel de meeste. Verder speelt voor de meeste modellen die vraag gekleed of ongekleed eigenlijk nauwelijks. Buiten de tekenzaal maakt men er meer een punt van dan er binnen.
Ook voorbeeldenboeken met geklede modellen
Het is dan ook niet meer dan logisch, dat we het aspect van gekleed poseren ook terug gaan vinden in de door mij aangeboden voorbeeldenboeken voor modellen. Een boek met geklede modellen hoort er in de huidige tijd ook wel gewoon bij. En er zijn groepen, bijvoorbeeld scholen, waar het werken met ongeklede modellen niet aan de orde is en dat is ook logisch.
Verder blijf ik boeken produceren met zowel gekleed als ongekleed model. Of u voorbeelden zoekt van gekleed of ongekleed model speelt geen rol, van beide varianten is het nodige te vinden.
Zie ook
Geklede modeltekenposes voor kunstenaars
Ongeklede modeltekenposes voor kunstenaars
2002 voorbeeldposes voor modellen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wilt u ergens op reageren? Dat kan altijd. Geef uw reactie hieronder.